Op-art nl | Moderne Kunst | Artist Penny Kinsky | #op art

Penny Kinsky



Op-art is een richting in de schilderkunst die bekend werd in de jaren 1963-1966. De term is een afkorting van het begrip optical art. Op-art speelt een spel met verschillende optische illusies. In 1994 studeerde ik af aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten Den Haag. In 1988 kocht ik mijn eerste Apple computer. Sedert dien ben ik bezig met grafisch ontwerpen en het creeeren van visueel aantrekkelijk beeld. Werken met sterke licht-donker contrasten, vibrerende kleuren, moiré-patronen en composities die tijdens het kijken lijken te gaan bewegen. Hieronder volgt een serie van mijn meest recente werk. Ik hoop dat het u aanspreekt. Het werk kan op diverse formaten worden geprint. Op canvas, papier of plexiglas. Een moderne hoogwaardige print gemaakt met een digitaal bestand en een complex grootformaat printer. Ik ben telefonisch bereikbaar via sms 06 - 16 59 71 66. Voorkeur heeft een pm via fb. Vriendelijke groet, Penny Kinsky. 3 juni 2019.


Inspiratie voor deze serie is metafysica. Metafysica is het filosofisch onderzoek naar de natuur als geheel, naar de samenstelling en de structuur van de werkelijkheid.




Interview

1. Waarom vindt u kunst (maken) leuk?
Ik vind kunst maken niet leuk. Het is een heilig moeten. Het is een dwang, een eis. Het schilderen is voor mij uitdrukking geven aan iets spiritueels - hetgeen ik in hoge mate ben. Kunst is voor mij een toewijding aan het goddelijke dat het bijzonder maakt. Ik schilder niet alleen. Het is meer dan dat. Het is de ik die leeft in een bepaalde tijd en ruimte én het is dat wat niet genoemd kan worden. Ofwel het goddelijke in mij. Of ik nu een bloem of een indiaan schilder.

Ik schilder en ik schilder
wat stiller en wat wilder

soms met mijn ogen toe
ik zou niet weten hoe...

2. Doet u veel aan kunst?
Nee, het kost mij vrij veel moeite kunst te maken. Goede kunst wel te verstaan. Er wordt heel wat afgekliederd. Dat heeft voor mij niets met kunst te maken. Het moet bevlogen zijn. Werk dat mij bezig houdt is het werk van Basquiat, Grace Jones, Kovacs.

3. Grace Jones?
Ja muziek, performance. Als ik niet naar de academie was gegaan had ik gekozen voor het conservatorium. Liever eigenlijk. Teksten schrijven is wel mijn ding. Af en toe schrijf ik een gedichtje. Muziek geeft me vleugels. Het maakt me vrij. Vroeger wat ik gek op dansen. Nu wandel ik graag met mijn koptelefoon op.

4. Goed terug naar de kunst. waar haalt u inspiratie vandaan?
De natuur, dieren, mensen en dingen om me heen. Een veertje bijvoorbeeld kan mij uitermate bekoren. Het oefent een enorme aantrekkingskracht op mij uit. Jarenlang heb ik rondgelopen met een ketting met een gevonden veer eraan. Het roept verscheidene gevoelens bij me op. Herinneringen aan primitieve volkeren. De vrijheid van vogels. De schoonheid en zachtheid van de veer an sich. De Duitse filosoof Immanuel Kant heeft het begrip 'Ding an sich' bedacht. Filosofie...

Mijn kunst betreft vooral een zoektocht. Het is een reis. Veel grote kunstenaars hebben duidelijk een of meerdere schokkende gebeurtenissen meegemaakt en verwerken dat in een levenswerk. Ik heb dat niet. Mijn levenswerk is mijn zoektocht naar de oorsprong van het leven. Het begin. Het niets. Het al. Via het Hindoeisme - een religieuze traditie die vaak wordt aangeduidt als Sanatana Dharma én de Theosofie ben ik gekomen tot diepe inzichten die ik helaas (nog) niet kan uitdrukken in mijn schilderwerken. De zoektocht naar het leven is iets dat ik als kind al sterk voelde en nu ik ouder ben, en ik een streepje wijzer ben geworden zijn ook deze vragen voor mij beantwoord. Wel blijf ik studeren. Ik heb dan ook veel boeken over Astrologie, Filosofie en Religie.

5. Als kind was u al een zoeker?
Tja, ik was een zoeker die werd gezien als een dromer. Ik ben er wel en ook een heel klein beetje niet. Dat je toch een beetje leeft in een parallelle wereld. Een eigen wereld waar het heerlijk toeven is - maar wel een beetje wereldvreemd. Een vriendin stelde me laatst voor aan haar broer als een 'rivella'-vrouw. Ik heb daar hard om gelachen. Het dekt de lading.

6. Hoe beleef je de alledaagse wereld?
De alledaagse wereld zou voor mij heel fantasie en kleurloos zijn als ik niet die interne wereld had. Als ik niet op die manier een soort werkelijkheid achter de werkelijkheid zie. Het is al een behoefte die ik als kind had - een eigen wereld op te bouwen. Een interne wereld die losstaat van de werkelijkheid.

7. Maakt dat ook eenzaam?
Ja, ik denk het wel. In het dagelijks leven ben ik gauw verveeld. Schilderen helpt wel. Maar ik kan niet de hele tijd schilderen. Het vergt zo veel van mij dat ik op gezette tijden rust moet nemen.

8. Op welke leeftijd begon u met schilderen?
1998 was een startdatum. Een serie schilderijen van dieren in eenvoudige zwarte lijnen op ongeprepareerd canvas. Ik exposeerde deze werken destijds in de Bijenkorf.

9. Waarom vind u kunst belangrijk?
Kunst doet een beroep op creativiteit. Creativiteit wordt door de verschillende wetenschappen nogal verschillend geinterpreteerd. Creativiteit is iets nieuws zien. Kansen of oplossingen voor problemen. Een groot wit vel papier is een probleem - dat vraagt om een oplossing; iets nieuws vinden en iets nieuws doen of maken in het vermogen iets nieuws te scheppen - in die scheppingsdrang tot een geweldige kracht te manifesteren. Openbaren, bekendmaken. Waarom doe ik het op die manier? Hoe kan dat anders? Zou er een betere manier denkbaar zijn? Wat zou dat kunnen zijn? Dat maakt kunst voor mij interessant. Boeiend. Een goed kunstenaar is in staat als een geweldenaar - iemand die zeer sterk en bekwaam is - zijn emoties vorm te geven. Dat maakt kunst belangrijk.

10. Wanneer vindt u een kunstwerk goed genoeg?
Het is nooit goed genoeg. Goed schilderen is ingewikkeld. Het is een combinatie van drift, overgave en weten wanneer te stoppen. Maar eerst de vraag: wat is kunst? Mijns inziens is dat uitdrukking geven aan iets vanuit de ziel en dan wel zo dat het een hogere estetische waarde weerspiegelt. Een goede kunstenaar is erudiet. Hij heeft veel kennis, een brede interesse, beschaving en smaak. Geleerd, kundig en ervaren. Ware kunst mag men niet verwarren met ambacht. Iemand die mooi kan schilderen is per definitie nog geen goede kunstenaar.

11. Goed, nu een bruggetje naar uw meest recente werk...Erotica...
Jarenlang wilde ik eens zeefdrukken maken. Maar mijn meeste werk leent zich daar niet voor. Het is te gecompliceerd in techniek om te drukken. Giclees - digitiale prints - zou wel kunnen maar dat heeft voor mij weinig met authenticiteit - een andere belangrijke voorwaarde voor goede kunst - te maken. Als iets authentiek is, dan is het geloofwaardig. De serie Erotica bestaat uit zo'n veertig erotische standjes die ik in 2011 heb uitgewerkt. Vier zijn er nu - 2018 - gedrukt.

12. Wat was de gedachte om tot die Erotica grafiek te komen?
In Aziatische landen hebben voorstellingen van seks en erotische kunst een duidelijk spirituele betekenis binnen de inheemse religies hindoeïsme, boeddhisme, shintoïsme en taoïsme. De oude Grieken en Romeinen maakten veel kunstvoorwerpen en versieringen met een erotisch karakter en een groot deel daarvan was geïntegreerd in hun godsdienstige opvattingen en culturele gebruiken. Deze inzichten inspireerden mij tot het maken van deze erotische grafiek. Ik heb mijn fantasie de vrije loop gelaten. En dit is het geworden.

13. Heeft u de werken zelf gezeefdrukt?
In het verleden heb ik al eens gezeefdrukt. Hetgeen geen succes was. Ik had destijds te weinig know-how van de techniek en de voorkomende problemen die er bij komen kijken. Nu is dat alles opgelost door samen te werken met een zeer ervaren zeefdrukker.

14. Erotica? Erotiek is toch het geheel van de liefdegevoelens?
Het kan ook gezien worden als een vorm van seksualiteit waarbij de nadruk niet meteen ligt op geslachtsgemeenschap maar op de gevoelens eromheen, vooral op het opbouwen van verlangen naar.

15. Hetgeen mij noopt tot meer persoonlijke vragen. Hoe verhoudt een religieus mens zich tot sexualiteit?
Seksualiteit is een persoonlijk thema waar iedereen een eigen invulling aan geeft. Religie speelt een grote rol in seksueel gedrag en opvattingen over seksualiteit. Seksuele normen en gewoontes verschillen tussen culturen. Zo bestempelen bijvoorbeeld de Bijbel of de Koran allerlei seksuele handelingen en gedragingen als zondig en is het openlijk spreken over seksualiteit daardoor vaak een taboe. In relaties tussen mensen speelt seksualiteit echter een grote rol, ook als zij geen seksuele handelingen met elkaar verrichten.

16. Zijn er culturen waarin sexualiteit wel geaccepteerd wordt?
In India daarentegen is de Kamasutra het belangrijkste Indiase leerboek over het uitvoeren van seksuele handelingen. Het boek was een handleiding voor (pas)getrouwde stellen om elkaar te ontdekken en plezier te verschaffen in een tijd dat gearrangeerde huwelijken de romantiek ernstig konden verstoren. Het leert de man om de vrouw die hij getrouwd is te behagen en zo haar liefde te winnen. In veel culturen is seks vanouds met gevoelens van schaamte omringd. Daarom bestaat vaak de gewoonte, ook in het Nederlands, om in bedekte termen over seks te praten.

17. En meer persoonlijk. Bidt u weleens?
Ja. Ik bid tot het hogere in mij.
Hiervoor zeg ik zachtjes de volgende Gāyatrī, een hymne uit de Rigveda;
O Gouden Zon, met uw verheven luister,
vervul ons gemoed en verlicht onze geest;
dat wij onze eenheid beseffen met het
goddelijk hart van ’t Heelal,
dat wij mogen zien en betreden het Pad,
het pad dat ons voert naar de poort,
naar de verre poort van volmaking,
geleid door uw stralend Licht.


18. Heeft u ooit een mystieke ervaring gehad?
Ja. In 2005 ben ik over de kop geslagen met mijn auto op de snelweg. Ik was in het licht. Helemaal omringd door het witte licht zonder schaduw. Het was een prachtige ervaring. Toen ik weer bijkwam hoorde ik het grommen van de aarde. De trilling. En de hogere geluiden vanuit het heelal. Fysiek had ik niets. Ik zal het nooit vergeten.

18. Wat is uw grootste angst?
De ideale dood is lekker gaan slapen en niet meer wakker worden. Iedere andere vorm van doodgaan... ik wil er niet over nadenken.

20. Wat is uw definitie van geluk?
Een geslaagd schilderij. Iets wat voor mij een moment volmaakt is. Vroeger was ik gek op reizen. Het opstijgen in het vliegtuig. Die rush. Gaf mij een geweldige kick. Het alleen op reis gaan. Met bestemming dat dan weer wel. Verder... een goed gesprek met een van mijn beste vrienden.

21. Wat is precies een goed gesprek?
Praten over politiek, religie en karaktereigenschappen. Over kunst praat ik eigenlijk nooit met anderen. Soms laat ik zien wat ik gemaakt heb. Maar meestal is de kunst voor mijzelf. Kunst maken is immers een eenzaam proces.

22. Eenzaam? of alleen?
Eenzaam ben je als je het alleen zijn niet kunt verdragen. Ik heb me vaak eenzaam gevoeld. Hetgeen is verdwenen na een lange relatie waarin ik zoveel liefde heb ervaren dat ik voor de rest van mijn leven vervuld ben van dat gevoel. Er is zielsveel van mij gehouden en dat zal me altijd bijblijven. Nu kan ik alleen zijn maar zal me nooit meer eenzaam voelen. Dat weet ik bijna zeker. En door het auto-ongeluk ben ik dankbaar geworden. Het leven is bijzonder en kent vele vormen van schoonheid.

23. U wordt morgen 50 jaar. Hoe voelt dat?
Ik ben blij dat ik gezond ben. Dat is eigenlijk het belangrijkste. Ik heb gereisd. Relaties gehad. ik heb veel mooie herinneringen aan allerlei aspecten van het leven. Het is goed toeven op dit moment.

24. Wat is uw huidige gemoedstoestand?
Vroeger was ik vaak onrustig. Angstig. Mijn leven werd beheerst door sterke gevoelens van eenzaamheid. Maar ik was ook moedig. Ik ging toch door. Dat is totaal veranderd. Ik voel me vredig. Ik heb geen angst meer. Ik word wakker met een vredig gevoel.

25. Gelooft u in God?
Dat ligt aan de definitie. Ik geloof dat alles is en er altijd is geweest. Ik geloof in de natuur en haar oneindigheid. Cycliciteit. Dat de mens een samengesteld wezen is en dat ieder mens de goddelijke vonk in zich draagt. Ook komt het woord Mens van het Sanskriet 'Manas' hetgeen geestelijk vermogen betekent. Wij zijn denkers. Ik denk dus ik besta. Descartes. En in mijn eigen woorden. Gedachten zijn krachten. Ik geloof in de scheppende kracht in en van de natuur. 20 augustus 2018.


Momenteel zijn we bezig met het vinden van geschikte locaties om een werk te presenteren. Dit kan een interieurwinkel of galerie zijn. 25% Commissie.